Enkel och otroligt god Asiatisk slowcooker kyckling!

Hej vänner! Jag vill dela med mig av ett recept som passar utmärkt till både gäster och vanlig vardagsmat. Jag älskar att använda min slowcooker/crockpot när jag inte vill laga mat. Med minimal planering så är middagen på bordet när jag kommer hem!

Du kan antingen välja att koka kyckligen i 4 timmar eller 8 timmar. Kycklingen kan tillagas på andra sätt ifall du inte har en slowcooker/crockpot. I ugn eller kastrull på spisen! Ju längre du kokar kycklingen, desto bättre! Kycklingen är inspirerad av asiatiska smaker, och den är fantastisk god serverad över ris eller nudlar med grönsaker! Mitt val av grönsaker var stekta champinjoner med zucchini!

Chicken.jpg

Tid: Olika: 1-2 timmar, eller 4-8 timmar
Svårighetsgrad: Enkel
Räcker till: ca 5 personer (Per kycklinglår)


Recept:
5 hela kycklinglår (med skinn och ben)
1 1/2 dl soyasås (jag använder mig av en med så lite sodium som möjligt)
1 1/2 dl risvinäger
1/2 dl vatten
6 vitlöksklyftor
1 msk svartpeppar
2 lagerblad
1 röd thaichili
1 1/2 msk muscovadosocker
Ungefär 3-4 cm ingefära

Gör såhär:
Det bästa med det här receptet är att det är fantastiskt enkelt.
Skala vitlöksklyftorna och ingefäran, hacka thaichilin. För en het kyckling, lägg i fröna!
Lägg sedan i testen av ingredienserna!
•Om du vill steka den i 4 timmar, ställ in din slowcooker på 4 timmar på hög värme
•Om du vill steka på 8 timmar, ställ in din slowcooker på 8 timmar på låg värme
•Om du vill steka i ung, häll i allt i en ugnsform på 200 grader och stek tills kycklingen är genomstekt!

Servera gärna med ris och grönsaker

 

Kommentera

