Fantastiska Våfflor!

Hej mina vänner!
Gissa vem som har skaffat ett våffeljärn? 🙋🏻 mitt våffeljärn är till för Belgiska våfflor (Våfflor som innehåller jäst och måste jäsa)
Jag växte upp med att mina föräldrar oftast köpte typ Ekströms eller ICAs Våffelmix.
Nu är det slut på det. De flesta som känner mig vet att jag gillar att baka och laga mina egna saker, såsom pizza, muffins, pannkakor och VÅFFLOR!
Dessa våfflor är väldigt mjuka, krispiga, och luftiga! Skippa inte stegen, visps äggvitorna ordentligt så blir allt super, jag lovar dig!

Waffle1
Tid: ca 20 minuter
Svårighetsgrad: Enkel
Räcker till: ca 4 personer (Beror på hur stort ditt våffeljärn är!)


Recept:
2 dl mjöl
1/2 dl majsena
1 1/4 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
2 dl sur mjölk (2 dl sur mjölk blandat med 2 msk vanlig vit vinäger)
75 gram smält smör
1 egg, separera äggulan och äggvitan
1 dl strösocker
1 msk vaniljarom eller vaniljsocker

Gör såhär:
Börja med att blanda mjölk och vinäger i en skål, ställ åt sidan.
Vispa äggvitan i en liten skål tills du kan vända skålen upp och ner utan att vitan rör dig eller ramlar ur! Ställ åt sidan.

I en mellanstor skål, blanda mjöl, majsena, bakpulver, bikarbonat, och salt! Häll sedan i den sura mjölken, smält smör, äggula, socker, och vanilj. Vispa bara tills allt är kombinerat, undvik att vispa för mycket.
Vik försiktigt in äggvitan i smeten.

Smeten skall vara väldigt luftig och fin. Låt stå tills du kopplar in till våffeljärn och den är varm nog! Följ instruktionerna för ditt våffeljärn. Servera direkt!
Serveringsförslag: Vispad grädde, jordgubbssylt, blåbärssylt, hallonsylt, nutella, skivad banan, färska bär

Kommentera

