M&M Cookies!

Hej mina vänner,
vädret här kan inte avgöra om det fortfarande är vinter eller vårn ännu. En dag är det 5 grader och nästa 20! Nog om vädret, jag skulle hellre  vilja tala om dessa otroligt sega, mjuka och smaskiga kakor! Om du använder en cookie recept från min hemsida, skulle du nästan alltid få en mjuk och seg kaka i stället för en ”kakig” eller torr kaka. Denna kakan är super farlig och du bör inte äta detta ensam. Du kommer inte kunna sluta äta upp allt. Jag vet att detta är den andra kak-receptet i en rad, men jag kunde inte stå emot! Bilden är inte alls spännande men jag hade bråttom när jag tog dem. Som sagt, dessa kakor är fantastiska, njut av dem!

mnm cookies

Tid: ca 30-40 minuter
Svårighetsgrad: Enkel
Räcker till: ca 25-30 personer


Ingredienser:
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 krm salt
170 gram smält smör
2 dl muscvadosocker
1 dl strösocker
1 msk vaniljarom eller 1 msk vaniljsocker
1 ägg OCH 1 äggula
3 1/2 dl smarties eller M&M godisar

Gör såhär:
Börja med att värma ugnen till 165 grader, klä en plåt med bakplåtspapper.
Sila samman mjöl, bakpulver och salt. Om du använder vaniljsocker istället för vaniljarom så kan du sila in vaniljsocker också. Lägg åt sidan.

I en medelstor skål, vispa ihop det smälta smöret, muscvadosockret och strösocker tills det blir en krämig smet, tillsätt vaniljarom, ägg och äggula tills smeten blir krämig och len. Blanda i de siktade ingredienserna tills bara blandas, vispa inte smeten för mycket. Rör i smartisen eller m&m godiest med en träslev. Ploppa ut ungefär 2 msk eller 1 1/2 msk kakdeg på plåten. Kakorna bör vara ca 2 cm isär.

Grädda kakorna i ca 15-17 minuter tills kanterna på kakan har fått en fin färg, grädda inte kakorna för länge. Om du grädde dem för länge kommer de inte att vara mjuka och sega. Ta ut dem innan de är klara och låt dem svalna på bakplåten. Doppa dessa i lite mjölk eller ät dem som de är!

Kommentera

