Nyttig, otroligt god morotssoppa med lite hetta!

Hejhej, Medina här igen!

Min favoriträtt till hösten måste helt klart vara den här morotssoppan. Den är varm, krämig och supergod. Nyttig är den också, det skadar ju inte😉 För att vara helt ärlig har jag bara tyckt att IDÉN om morotssoppa verkar god, men var aldrig sådär värst sugen på det heller. Inte bara det, utan jag och soppor har ingen rolig historia tillsammans, Jag misslyckas ALLTID med soppor av någon anledning? Men detta var HUR enkelt som helst och det blev suveränt. Så jag satt i köket och var verkligen stressad för jag visste inte vad jag skulle laga till lunch, och så slängde jag ihop detta! Jag uppmanar dig till att laga och smaka! Om du inte gillar morot så kan du alltid byta ut det mot sötpotatis eller kanske pumpa!

Morotssoppa med hetta

Du kan självklart variera med kryddorna, speciellt om du inte gillar stark mat. Hursomhelst så borde du definitivt testa receptet! Jag var dessutom tvungen att ta mer.. Fick verkligen inte nog. Detta passar utmärkt för människor som äter vegetarisk eller vegan kost (minus yoghurtklicken i mitten). För mer protein kanske man kan lägga till bönor eller linser?

Nyttig morotssoppa

6 morötter

1 1/2 gula lökar

1 vitlöksklyfta

ca 1 1/2 dl hackad purjolök

1 1/2 selleristjälkar

2 grönsakstärningar (buljong)

ca 1 1/2liter vatten

ca 2 tsk lime

Rosmari

Timjan

Curry madras    

Salt & peppar

Paprika krydda

Börja med att hacka alla grönsaker (ej vitlöken), stek sedan allt i lite olivolja med salt och peppar på medelhög värme tills sellerin och löken har mjuknat, häll sedan i 1 1/2 liter vatten (blanda i buljong tärningarna i vattnet) och låt koka tills morötterna har mjuknat. Riv i vitlöken medan det kokar.

Ta fram din blender eller mixer (kalla det vad du vill) och börja med att mixa soppan i flera omgångar tills allt har blivit krämigt, häll sedan tillbaka soppan i kastrullen, koka upp soppan och tillsätt limesaften och alla kryddor, smaka av och se till att det inte behövs mer salt / peppar.

Jag skrev inte ut mått för kryddorna eftersom att jag aldrig använder mått till kryddor, men börja alltid med lite i taget och smaka ofta!

Hoppas det smakar!

2 thoughts on “Nyttig, otroligt god morotssoppa med lite hetta!

    • Hej söta du! Åh vad glad jag blir när du säger så🙂 Jag ska försöka blogga mer! Om du har några önskemål eller förslag så skulle jag bli jätteglad att experimentera med recept🙂

Kommentera

