Kycklingtacos med pico de gallo!

Hej fina människor, Medina här..

Jag försöker desperat hålla fast det lilla av det som finns kvar av sommaren. Och hur försöker jag göra det? Häromdagen gjorde jag en key lime pie, sedan köpte jag färska jordgubbar och idag gjorde jag underbart goda kycklingtacos med hemmagjord pico de gallo! Alltså, salsa! Detta var en underbar lördagsmiddag, supergott! Ni bara måste testa detta, jag tänker aldrig mer köpa färdig salsa med massa onödiga ingredienser när jag kan göra färsk och underbart god salsa! Den här salsan är en väldigt enkel version av pico de gallo, den är full av smak ändå!

Kycklingtacos med hemmagjord salsa

Kycklingtacos med hemmagjord salsa


 

Tid att tillaga: 60 min

Svårighetsgrad: Enkel


 

Ingredienser:

Pico de gallo (salsan):

3 tomater

1 rödlök

koriander

2 lime

1 vitlöksklyfta

salt & peppar

Kycklingtacos:

2 Kycklingfiléer

1 ägg

1 dl mjöl

Japansk panko (ströbröd)

tacokrydda, önskade kryddor

Såhär gör du:

Allra viktigast, sätt på din favorit spellista på spotify, sen sätter du på ungen på 200 grader!

Klä plåten med bakplåtspapper och smörj med lite olja. Lägg ägg i en skål, mjöl i en annan skål och detsamma med ströbrödet. Häll i tacokrydda, salt och andra önskade kryddor i ströbrödet.

Börja med att skära kycklingfilén i smala strimlor, lägg åt sidan. Vänd sedan varje kycklingfiléerna i först mjölet, ägg och sen i ströbrödet. Lägg sedan alla kycklingbitar i ett enda lager på plåten, in i ungen i ca 30 minuter.

Medan kycklingen steks kan du göra din salsa! Skär tomater och lök i små tärningar, lägg i en stor skål och salta lite. Sedan hackar du koriander (jag hade en handfull korianderblad) och vitlök och lägg i med tomaterna. Pressa sedan två limefrukter och tillsammans med det lite till salt och peppar, blanda ihop och smaka och se om det behövs mer salt eller peppar!

När kycklingarna har fått guldbrun färg och är genomstekta så kan du börja bygga din tacos!

Min favorittacos:

Kyckling, pico de gallo salsan, bönor, majs, turkisk yoghurt och lite ost!

Hoppas det smakar!

 

Kommentera

