Världens godaste Silviakaka – NÅGONSIN!

Hejhej sommartider! Medina här, hoppas att ni mår underbart bra❤ Tar ett gammalt recept (populärast på bloggen) och uppdaterar med bild! Är glad att ni gillar kakan, är stolt över mig själv också!

Åh herre min gud så god kaka, en av mina favoriter helt klart men ÅH VAD GOTT!!!!!!! Den är helt perfekt (förutom att jag inte hade någon kokos😦 ) Men god som tusan, om det inte vore för hela min familj så skulle jag säkert äta upp allting själv, fastän att den ligger i en långpanna.

Luftig, den har konsistensen som i en svamp och den är så himla saftig samtidigt och glasyren blev helt perfekt. Ni bara måste göra detta. Min mamma använde sig av detta recept när jag föddes så jag lånade det av henne höhö🙂

Update: Hade ingen kokos, så använde strössel istället! Fråga inte vad det är för fel med första bilden för vet själv inte vad som hände hehe.

Silviakaka med strössel

 

Silviakaka med strössel

 

 

Självaste kakan:
3 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl kallt vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Glasyren:
150 gram smält SMÖR
2 dl strösocker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker

Toppa gärna kakan med kokos!

Värm ugnen till 170 grader
Vispa ihop ägg och socker PÖSIGT. Häll sedan i alla torra ingredienser och sist vattnet, vispa ihop luftigt.
Smöra en långpanna eller använd bakplåtspapper om du senare vill lyfta ur kakan ur plåten. Grädda i mitten av ugnen i
15-17 minuter, testa med en tandpetare eller en sticka, om det inte är kladdigt så kan du ta ut den, kolla gärna så att
kakan har en fin färg. Låt kakan svalna medans du gör glasyren.

Ta fram en kastrull och börja med att smälta smöret på LÅG värme, lägg sedan till socker och vaniljsocker och rör sakta om med en visp.
Glasyren skall inte koka, utan bara vara riktigt varm, tillsätt sedan i äggulorna och vispa en liten stund, akta så att det inte blir för varmt
så att äggulorna skär sig. Bred glasyren över kakan, toppa med kokos och servera som den är eller med något till!🙂

Många jag känner vill gärna ha grädde eller glass till kakan.

Kommentera

