3 lager tryffelkaka med dulce de leche

Okej hörni, den här kakan är fantastiskt. Helt gudomligt god.

Om ni som jag har en stark utvecklad kärlek för tryffel och dulce de leche så kommer ni att älska den här kakan. Mådde inte så jättebra så bestämde mig för att baka. Bästa beslutet någonsin. Jag gör allt såhär när jag vill baka något nytt, jag tänker helt enkelt på vad jag tycker om och i bästa fall så kan man kombinera allting. Tänkte mycket på att det kanske skulle bli alldeles för sött om jag kombinerade dulce de leche med tryffel och så tänkte jag att jag även kunde ha i något som bryter ner det en aning, och voilá! 3 lager tryffelkaka med dulce de leche! Så här har vi alltså en inte så söt digestivebotten, ett väldigt tunt lager mörk choklad, ett lager dulce de leche och sedan ett härligt lager tryffeltäcke! Mina vänner, jag presenterar min familjs nya favoritkaka! Du som tänker baka kakan, TVEKA INTE. Du kommer absolut inte att ångra dig!

Tryffelkaka med dulce de leche

Åh så vacker,

Tre lager tryffelkaka med dulce de leche

 

 

Botten:

260 g digestivekex (18 stycken Ica basic digestivekex blev det för mig)

75-80 g smält margarin

 

Första lagret- Mörk choklad:

70 g mörk choklad

3 msk margarin

 

Andra lagret- Dulce de leche:

En halv burk dulce de leche (karameliserad mjölk)

 

Tredje lagret- Tryffeltäcke:

200 g Marabou mjölkchoklad

1 dl vispgrädde

 

 

Börja med att krossa dina digestivekex, blanda sedan i det smälta margarinet. (Anledningen till varför det står 75-80 g är för att det kan variera, ta 75g först, om blandningen inte vill klumpa sig så lägger du till mer.) Tryck ner blandningen i en pajform. (Jag köpte Ica basics aluminium formar, rymmer 14 dl)

Lägg formen i kylskåpet. Smält det mörka chokladen tillsammans med margarinet i mikron och rör om tills det börjar bli en slät smet, bred chokladen över bottnen och låt stå i kylskåpet/frysen i ca 5 minuter men bara tills chokladen har stelnat.

Ta sedan fram din dulce de leche, (karameliserad mjölk) och häll över allting i pajen, släta ut den ordentligt så att det blir jämt överallt. Låt detta vila ca 20 minuter i frysen, diska medan den vilar😉

Börja sedan med att bryta din choklad i en skål, och häll grädde i en kastrull och rör om tills det precis ska börja koka, häll sedan över grädden i skålen med choklad och rör om fort och ordentligt tills alla klumpar är borta och smeten ska vara härlig och len. Häll nu tryffeln över dulce de leche lagret, smeta ut försiktigt med en sked eller slickepott, låt vila i frysen tills allting har stelnat! Tog ca 5 timmar för mig, hade i lite för mycket grädde i tryffeln (1,5 dl) så det tog längre tid för den, det borde inte ta 5 timmar!

 

Hoppas det smakar!

Kommentera

