Marinerade kycklingvingar

Hejåhå, Medina här!

Är du lite osäker på vad du skall laga till middag eller lunchen idag? Det var jag igår när föräldrarna jobbade och det enda som fanns kvar i frysen var kycklingvingar. Jag ska vara ärlig, jag brukar verkligen inte tycka om kycklingvingar, kött med ben i överhuvudtaget är inget för mig. Jag älskar kycklingfilé och inget annat haha! Men så får man faktiskt ta det som ligger i frysen och göra det bästa av situationen.  Och till min förvåning så var dessa kycklingvingar fantastiska! Marinaden var så en härlig glasyr som satte sig djupt i skinnet, hundra tummar upp!

Marinerade kycklingvingar

 

Grejen är den att, när jag lagar mat använder jag aldrig några mått till skillnad från när jag bakar. Har suttit i över en timme och gått igenom steg för steg i huvudet och försökt att tänka ut rimliga mått till er som behöver det-

Marinerade kycklingvingar

 

Smaken på dessa vingar är en aning söt och det var omöjligt att hålla sig borta från dem. En tips är att köpa en såndär pensel, det var jobbigt att försöka pensla på med en sked. Dessa skulle nog också passa utmärkt till grillningen. jag körde mina i ugnen!  Jag serverade mina med fullkornscouscous och en stor klick gräddfil, mums!

Marinerade kycklingvingar med couscous

 

Marinerade kycklingvingar:

12-14 tvättade kycklingvingar
salt & peppar
2 ½ dl olja
5-6 msk Santa Marias Sweet chilli sås
2 ½ msk honung
Kryddan Pepparmix
American BBQ grillkrydda
Sätt ungen på 225 grader
Börja med röra ihop alla ingredienser till marinaden, krydda med kryddorna efter egen smak.
Tvätta rent kycklingvignarna och torka av med hushållspapper, ringa över lite olivolja, peppra och salta
ordentligt. Pensla kycklingarna med marinaden eller så kan ni låta kycklingvingarna vila i marinaden
i kylskåpet i ca 20 minuter. Stek i mitten utav ugnen i ca 20-25 minuter, KOLLA så att vingarna är genomstekta
innan ni förlitar er helt på tiden. Servera gärna med couscous och gräddfil!

Kommentera

