Knäckig äppelpaj med den godaste fyllningen!

Hej, Medina här!

Om ni frågar mig vad som är ett bra avslut på en perfekt sommarkväll så vill jag ha paj på bordet med vaniljsås. Finns ingenting godare, en av livets största njutningar. -Äppelpaj!

För någon dag sedan bestämde jag mig för att testa mig fram och se exakt hur den godaste äppelpajen skulle smaka för mig, vänner, här har ni svaret. Knäckig och härlig!!! Favoriserades mycket fort av alla i familjen och ingen orkade röra sig efter de generösa bitarna som serverades. En perfekt sommarkväll.

Knäckig äppelpaj

 

Ni har ingen aning om hur svårt det va att inte hälla fyllningen över vaniljglass och bara äta upp allting direkt. Och till er som har undrat, inte bryr sig, bryr sig eller vad som helst så vill jag dela med mig av att jag (Medina) blev antagen till att plugga på Bäckäng, Samhällsvetenskap med inriktning Demokrati och mänskliga rättigheter, Sabina skall plugga Djurvård🙂

Knäckig äppelpaj

 

Pajdeg:
155 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
½ msk ljus sirap
1 tsk bakpulver

Fyllning:
6 stora äpplen
50 g smör
1-2 msk kanel
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
Sätt ugnen på 200 grader

Börja med att skala äpplen, ta bort kärnorna och skiva äpplena hur du vill, jag kör standard med smala skivor.
Stek äpplena tillsammans med alla andra ingredienser till äpplena är en aning mjuka och ”såsen” kladdig och smakar bra.
Häll över i en tallrik och låt svalna.

Smält smöret till pajdegen och låt svalna. I en annan bunke blandar du resten av ingredienserna.
Häll i det smälta smöret och sirapen, blanda ordentligt. Tryck ut pajen i en form, häll i fyllningen.
Om du vill ha ett ”crumble täcke” på pajen så har jag recept på det här -> https://withalittlebitofsugar.wordpress.com/2012/10/24/min-egna-aprikospaj-med-crumble-tacke/
annars så är det bara att skjutsa in den i ugnen i ca 17-20 minuter, eller tills pajen har fått ett gyllene skal och hemmet doftar UNDERBART.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass!🙂

Kommentera

