Världens godaste kladdkaka – Den perfekta kladdkakan

Hej, Medina här🙂

Hoppas att eran midsommar var lika rolig och underbar som min? Trots kraftigt regn hade jag en bra dag med min bästa vän! Jag gjorde ingen jordgubbstårta den dagen, jag gjorde VÄRLDENS godaste kladdkaka, den perfekta kladdkakan. Jag vet jag vet det är hela 5 ägg, men jag lovar och svär det är värt det. Kakan är härligt krämig och samtidigt luftig, den smälter i munnen. Glöm mitt gamla recept, DET HÄR GÄLLER för mig nu framöver!

Världens godaste kladdkaka

Glöm ej grädden/gräddglassen, det gör allting SÅ mycket godare😀

Den perfekta kladdkakan

 

Världens godaste kladdkaka

 

Kladdkaka:
175 g smör
200 g mörk choklad
3-4 msk kakao
5 ägg
2 dl strösocker
1 1/4 msk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl vetemjöl

Grädde:
3 dl vispgrädde
2 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret tillsammans med chokladen och rör om tills allt är blandat och det är lent.
Ta bort från värmen om du nu gör detta i en kastrull.
Vispa äggen, strösocker, vaniljsocker och salt tillsammans tills det är en aning fluffigt.
Sikta i vetemjöl och kakao, rör om tills klumparna försvinner, vispa i så lite luft som möjligt.
Vänd i chokladsmöret i smeten, vispa INTE för mycket, då kan kakan bli tung och kompakt.

Häll smeten i en form med löstagbar kant, formen ska vara smord. Min form är 25 cm i diameter,
så det tog ca 23 minuter för min kaka att bli klar. Kolla kakan efter 15 minuter, oavsett
storlek på formen för alla ugnar är olika. Kakan skall vara stel men mjuk i mitten🙂
Detta kan ta från 17 minuter till 30 minuter, KONTROLLERA!

Vispa ihop ingredienserna till grädden, servera direkt eller vänta en stund🙂

Hoppas det smakar🙂

 

2 thoughts on “Världens godaste kladdkaka – Den perfekta kladdkakan

  1. Tjolahopp, heltklart den godaste kladdkakan jag någonsin ätit
    den var krämig och kladdig och dundergod
    rekomenderar verkligen tack för receptet

Kommentera

