Hallon och kokoscupcakes med italiensk marängsmörkräm

Gott nytt år och jag önskar er alla en trevlig fortsättning på det nya året!🙂  Dessa cupcakes är SÅ GODA. Älskar hallon och kokos muffins och så testade jag för första gången med att göra italiensk marängsmörkräm utan en godistermometer och wow så gott! Älskar krämen, super DUPER god och hundra gånger godare än vanlig frosting som man oftast kör med.  Ni får ursäkta att bilden är sådär redigerad men nu skulle sett originalet, aja de blev goda och fina i alla fall🙂 Och det var väldigt riskfullt att göra marängsmörkräm utan någon termometer men jag klarade mig galant!🙂  Receptet  kommer ifrån http://cakejournal.com/  och här finns allting på engelska http://cakejournal.com/tutorials/how-to-make-italian-meringue-butter-cream/ och där kan ni följa STEG FÖR STEG!  Själv lägger jag ut mitt muffinsrecept här🙂

 

Hallon och kokoscupcakes med italiensk marängsmörkräm

 

Och dessa här under var vanliga vaniljmuffinsar, samma recept men jag uteslöt hallon & kokos. Och så delade jag upp resten av frostingen i 2 delar, den ena färgade jag lite grönt och den andra fick vara vit. Och så hällde jag i både färgerna i samma spritpåse och så blev det två färger på cupcaksen🙂

Vaniljcupcakes med italiensk marängsmörkräm

 

12 normal stora superdundergoda muffinsar🙂
Hallon och kokosmuffins:

2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker/vaniljpulver eller vaniljessens
50 g smält margarin
1 ½ dl strösocker
2 ägg
½ dl mjölk – fungerar bra med vatten
½-1 dl riven kokos
ca 1-2 dl hallon? <– Räcker med att man stoppar ner 2-3 hallonbitar i varje muffins🙂

http://cakejournal.com/tutorials/how-to-make-italian-meringue-butter-cream/   <– Italiensk marängsmörkräm

Värm ugnen till 225 grader
Börja med att smälta smöret och ställ sedan åt sidan.
Vispa ägg och socker poröst, tillsätt alla torra ingredienser och rör om försiktigt,
tillsätt sedan vatten, rör om och till sist det smälta smöret. Rör om ordentligt.
Nu kan du hälla i den rivna kokosen och röra om🙂

Fyll muffinsformarna till 2/3, och peta ner 2-3 hallonbitar – mer eller mindre.
Grädda i ugnen i ca 10-15 minuter. – Alla ugnar är olika, kontrollera hela tiden.
Skölj ner med lite saft eller mjölk🙂

 

 

Kommentera

