Väldigt god och enkel äppelmos – utan konstigheter!

*10 smutsiga skedar och 2 smutsiga kastruller senare*

 

Många använder askorbinsyra och atamon i sin äppelmos men jag använder bara socker och lite citronsaft så att inte moset blir brunt. Ja jag vet, inga snygga bilder eftersom att ljuset inte riktigt når mitt lilla kök! Men i alla fall, jag tycker om när det finns äppelbitar kvar, andra mosar sönder allting med en stavmixer. Detta är alltså helt upp till dig – Hur vill du ha det? Jag hade 3 nästan gula äpplen som ingen vill äta, så blev jag akut sugen på gröt och då blev detta passande! Äpplena drog lite längs bak i kinden när jag skulle smaka om den var sur eller söt, så jag fick ha i lite extra socker.

Och det andra är fiberrik havregrynsgröt för att sätta igång tarmar och mage ordentligt! Smaksätt ditt mos med vad du vill, jag valde lite vaniljsocker.

 

Äppelmos:
3 äpplen
3 msk strösocker
1/2 dl vatten
2 msk vaniljsocker
1-2 tsk citronsaft

Lägg de skalade, urkärnade klyftorna och vattnet i en kastrull, Koka till äpplena är mjuka, rör om då och då,
När äpplena nästan är sönderkokta kan du lägga till vanilj & strösocker, citronsaft och annan smaksättning.
Nu kan du välja om du vill äta direkt eller hälla upp i burkar och förvara i kylskåp!

4 thoughts on “Väldigt god och enkel äppelmos – utan konstigheter!

  1. Det var ju gott det där! Jag gjorde min egna touch på det hela vilket resulterade i en lite större sats som fick plats i en glasburk:

    9 äpplen
    2 dl vatten
    6 msk socker
    2 msk vaniljsocker
    2 tsk citonsaft

Kommentera

