Smarrig bärpaj

Utan pengar, sötsug och lusten till att baka hoppades jag innerligt på att vi hade bär kvar i frysen. Björnbär och jordgubbar fick bli mina offren till denna supergoda paj! Jag blev dock ledsen över att jag inte hade alla ingredienser som krävdes till att göra en vaniljsås, jag hade inte heller färdig vaniljsås att dränka min paj i… Men det fungerade endå🙂 Synd att mina björnbär var fler än jordgubbarna, det blev syrligt lite då och då, ännu en anledning till varför jag ville ha vaniljsås! Pajen är inte den snyggaste av dem alla men god var den i alla fall🙂

Denna är lite lurig när den skall gräddas, i min ugn kunde den stå 20-25 minuter, lämna inte pajen utan kolla efter 10-15 minuter om den har fått en fin färg, eller dra av en bit av pajskalet och smaka, jag har inte penslat mitt pajskal.

 

 

 

 

Pajskalet:
150 g smält smör
2 dl socker
2 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Bär:
1-2 dl björnbär
1-2 dl jordgubbar
2 msk rårörsocker
Värm ungen på 200 grader
Blanda ihop alla torra ingredienser och häll till sist i det smälta smöret och sirapen. Jobba ihop allting till en deg.
Häll bären in i den smorda formen, sockra och försök att placera ut pajdegen jämnt, du kanske måste dubbla receptet ifall det inte räcker,
jag har en rätt så stor pajform och jag var tvungen att dubbla detta.
Grädda i mitten av ugnen, som jag tidigare skrev så ligger ansvaret på din ugn! Kolla med jämna mellanrum,
Ta ut, låt svanla och servera med vispad grädde, vaniljglass eller vaniljsås!

Kommentera

