Jordgubbsglass med kakdeg

Glad Halloween på er!

 

Hörni, glassen jag köpte sist på Ica Maxi var nog den sista glassen jag köpte! Hädanefter så tänker jag nog bara göra egen glass.

Den var hur god som helst!! Visst den tog sin lilla tid att göra och frysa men jag lovar er att den är riktigt smarrig. Jag älskar kolasnittar och vet ni vad som är godare än klara kolasnittar? KAKDEGEN! Och kakdegen smakade mycket vanilj så den passar så bra ihop med jordgubbarna i glassen, mums säger jag bara. Just nu inväntar jag min släkt från Danmark som ska hälsa på nu när det är lov. Skålarna fick vi av mormor i present!🙂 Okej, färdig babblat! (Ber om ursäkt för attdet inte blev bra bilder, kan inte ta fina kort på kvällarna,jag behöver dagsljuset hehe!)

Kolasnittar:
100g rumstempererat smör
1 1/4 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
3 msk ljus sirap
1 msk vaniljsocker

”Jordgubbskompott”:
ca 4-5 dl jordgubbar (kan varieras och antalet är valfritt)
2 1/4 dl råsocker

Glassen:
4 ägg (äggulorna och äggvitorna ska separeras)
4 dl visgrädde
1 dl strösocker
3 tsk vaniljsocker
Börja med kakdegen och jordgubbskompotten, Lägg jordgubbarna och råsockret i en kastull med tjock botten, låt sockret lösas upp och jordgubbarna ska vara sönderkokta.
Under tiden jordubbarna småkokar så kan du börja med att blanda socker och smör i en bunke och alla torra ingredienser i en annan, Häll över de torra
ingredienserna i smörblandningen och häll till sist i sirapen, arbeta ihop till en deg. Häll jordgubbarna i en tallrik och lägg in i frysen, plasta ihop degen och lägg
in den i kylskåpet.

Nu äntligen kan man börja med glassen😉

Skål nummer 1: Här har du 4 äggulor, vaniljsockret och halva mängden strösocker (½dl) ihop vispade till en fluffig och en aning vit smet.
Skål nummer 2: Här har du färdigvispad grädde (den ska vara fluffig).
Skål nummer 3: Här har du vispat ihop ½dl strösocker och äggvitorna till en FAST smet, (du ska kunna vända den upp och ned).

Först VÄNDER du ner grädden i skål 1 (med äggulorna alltså) och sedan VÄNDER du försiktigt ner skål 3 (äggvitorna) in i blandningen med äggulor och grädde.
När du har rört om försiktigt så kan du ta ut degen och jordgubbskompotten, (Jordgubbskompotten MÅSTE vara kall)
Hacka degen i små bitar och vänt försiktigt ner den i glassen, efter det kan du vända ner jordgubbskompotten!

När allt är blandat så kan du hälla i glassen i en gammal glasslåda och frysa i ca 3-4 timmar, eller mer!

Kommentera

