Min egna Aprikospaj Med Crumble Täcke!

För ett litet tag sedan bakade jag min egna aprikospaj, jag kollade vad jag hade i skafferiet och bakade, så detta är ju mitt allra första egna recept! Ni får ursäkta bildkvalitén men min syster tog bilden med hjälp av Instagram och så var det väldigt sent och mörkt, men den var Huuur god som helst! Detta recept är till 5 normalstora portionsformar (: Aprikoserna kan bytas ut mot äpplen!

Pajdeg:
100g smör
3dl vetemjöl
½ dl florsocker
1 ägg
½ msk vatten
Fyllningen:
5 tvättade och skalade aprikoser
1 dl ljus sirap
50g smör
2-3 dl socker
Crumble täcke:
4 msk vetemjöl
5 msk havregryn
4 msk brunt socker
5 msk strösocker
85 g smält smör

Blanda tärnat smör, vetemjöl, florsocker och salt i en bunke.
Tillsätt sedan ägg, vatten och arbeta samman till en deg men knåda ej degen, försök att INTE överarbeta den!
Plasta in degen i plastfolie och låt stå i kylskåpet under tiden du gör fyllningen.
Sätt nu på ungen på 200 grader.

Tvätta och skala aprikoserna, och tärna dem och lägg åt sidan. Smält smöret i en kastrull och tillsätt sirap sockret och sedan aprikoserna, ta bort kastrullen
från värmen. Ta ut degen, om den ännu inte är kall eller fastare så låt stå en längre tid.
Tryck ut pajdegen i formarna och häll i fyllningen. Ta fram den gamla bunken eller en ny och blanda ihop vetemjöl, havregryn, Strösocker, brunt socker och sedan smöret-
Blanda ihop tills konsistensen är smulig, likt smulpaj! Försök att strö över detta på fyllningen så gott det bara går! Sedan kör du in det i ugnen i ca 20 minuter, kontrollera att
det inte blir bränd bara! Låt svalna medans du vispar grädde och nu kan den ätas!🙂

One thought on “Min egna Aprikospaj Med Crumble Täcke!

  1. Pingback: Knäckig äppelpaj med den godaste fyllningen! | With a little bit of sugar

Kommentera

